در این گزارش بررسی های اولیه سایت یزد فردا از این اتفاق نا پسند در شهر تفت را میخوانید امیدواریم با پاسخگویی مقامات مربوطه بتوانیم گزارش کامل تری تهییه کنیم

سرویس ورزشی یزدفردا "داوری"برگزاری مسابقات ورزش های رزمی در همه جای دنیا متداول است ، در غرب به عنوان یک ورزش حرفه ای با بی رحمی های خاص خودش شناخته می شود و در شرق از دیر باز وسیله سرگرمی جشن های محلی بوده است جشن هایی که برای عموم تدارک دیده می شد و عموما در حضور پادشاهان اساطیری شرق کهن و به هدف تبدیل به یک قهرمان ملی برگزار شناخته می شده است .
حالا با گذشت سالیان دراز از ان روز ها هنوز شرقی ها درگیر همان قهرمان اساطیری بودنشان هستند و غربی ها همچنان به ان به عنوان یک ورزش حرفه ای حساب می کنند .
اما ایران همچنان درگیر کلیشه ان است ، بجز رشته های المپیکی ورزش های رزمی مابقی رشته های این سبک ورزش ها به سمت تجاری سازی ، کسب درامد ، شهرت و تبدیل زود هنگام به یک استاد است ، البته که نگارنده هم معتقد است نگاه تجاری و پول سازی به ورزش نگاه لازم و ضروری است اما نگاه صرفا اقتصادی است که در ایران و علی الخصوص در یزد اسیب شاخص رشته ورزش های رزمی شده است ، در همین یزد خودمان یکی خود را نابغه ورزش رزمی و اسطوره هنر های فردی می داند اما پیگیر که می شوی هیچ جا چنین چیزی به ثبت نرسیده است. دیگری به دنبال سود اقتصادی است و در سال چند بار مسابقه رزمی برگزار می کند یک نمونه بارز از این مسابقات با هدف تجاری همین مسابقات اخیر که در تفت برگزار شد را میتوان نام برد .
عنوان این مسابقات چنین بود : هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور و کمربند طلایی
حالا روی برگزاری همین هفدهمین مسابقه قهرمانی کشور ریز می شویم ، با تعجب در میابیم که تعداد شرکت کنندگان ان زیر دویست نفر است ، مسابقاتی که در سه رده سنی و چهار رشته برگزار می شود و برگزار کنندگان مدعی اند این مسابقات قهرمانی کشور است و برندگان صاحب کمربند طلایی وزن خود میشوند . همین اولین موضوع جای سوال بسیار دارد ، چگونه با شرکت چیزی حدود شصت نفر درهر رده سنی می توانیم ادعا کنیم که نفرات اول صاحبان اصلی کمربند طلایی وزن خود هستند
نکته جالب توجه دیگر نوشته ی زرد رنگ روی بنر این مسابقه است که گواهی می دهد شرکت برای عموم. در این مسابقه ازاد است . باور کنید این یک مسابقه قهرمانی کشور است که هر کسی که یک بیمه ورزشی برای رشته های رزمی در دست داشته باشد می تواند در ان شرکت کند البته شرط اصلی شرکت در این مسابقات پرداخت مبلغی در حدود صد هزار تومان برای هر نفر است ، صد هزار تومانی که بابت ان هیچ امکانات رفاهی به بازیکنان تعلق نگرفته است ورزشکاران یزدی حتی به ازای هفتاد هزار تومانی که پرداخت کرده اند ناهار هم به ان ها تعلق نگرفته است زیرا برای دریافت یک قورمه سبزی ساده به عنوان ناهار باید سی هزار تومان اضافه پرداخت کنند ، اینجا کسی نیست بپرسد که یک قورمه سبزی که در رستوران های لوکس این شهر قیمتی در حدود ده هزار تومان دارد چرا باید زمانی که در یک ظرف یک بار مصرف و با کیفیتی نا مشخص در شلوغی سالنی ورزشی با قاشق های پلاستیکی سرو می شود باید قیمتی در حدود سی هزار تومان را داشته باشد .
بنر این مسابقات حاکی از ان بود که شش اسپانسر مالی دارد و حتی قرار است در پایان مسابقاتی که به اصطلاح قهرمانی کشور است ظروف شیشه ای به نفرات دوم و سوم اهدا شود
سود سرشار مالی این مسابقات در کنار اعتبار کم ان و سطح پایین مسابقات از بزرگترین ایرادات فنی این مسابقات است .
بد بختی ورزش انجا رخ می نماید که رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفت نیز در این مسابقات شرکت و با سخنرانی به ان وجاهت می دهد . که صد البته همه ما می دانیم این امر به دلیل نا اگهی صورت گرفته است و چنانچه رییس اداره ورزش و جوانان تفت که خود از ورشکاران خوب استان بوده است از این ریز این امور با خبر بود هیچگاه در چنین مراسمی حضور نمیافته است . با همین احکام مسابقات که به نام قهرمانی کشور و با سطح بسیار پایین برگزار می شود عده ای مدارک مربی گری می گیرند و مشخص نیست بعدا کودکان کدام شهر و کدام محله زیر دست این مربیان ورزشکار می شوند .

 

سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا